Over blessurepreventie

Hardlopen is leuk! Je bent lekker in actie in de buitenlucht. Maar hardlopen is ook een sport om serieus te nemen. Het beoefenen van een sport en de kans op het oplopen van een sportblessure zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Hoewel sporters zich bewust zijn van deze relatie, is blessurepreventie geen vanzelfsprekendheid. De redenen hiervoor lopen uiteen van ‘geen zin hebben om maatregelen te nemen’ tot ‘niet weten welke maatregelen genomen kunnen worden’ en de overtuiging dat ‘blessures nu eenmaal ontstaan, je kunt er niks tegen doen’. Gelukkig kun je het overgrote deel van de blessures voorkomen door je spieren goed voor te bereiden, en je trainingsbelasting goed te doseren. Runfitcheck.nl kan je hierbij door advies op maat ondersteunen.

Het ontstaan van blessures is multifactorieel maar vaak gerelateerd aan een (te) lage lichamelijke belastbaarheid en aan (te) hoge doelgerichtheid. Bij een lage belastbaarheid is het zaak je hardloopintensiteit geleidelijk op te bouwen en je spieren te trainen om de belasting aan te kunnen. Doelgerichtheid kan leiden tot het overschrijden van je grenzen, reden waarom hardlopers met een (te) hoge doelgerichtheid (bijvoorbeeld een marathon willen lopen, steeds de beste tijd willen verbeteren) een verhoogd risico op blessures blijken te hebben.